Elektryczny nowy Fiat 500e


Nowy elektryczny Fiat 500e

W pełni elektryczny nowy Fiat 500e może pochwalić się wieloma prestiżowymi wyróżnieniami w wielu konkursach. Docenili go w Wielkiej Brytanii, gdzie zdobył tytuł najlepszego samochodu miejskiego oraz tytuł najlepszego auta elektrycznego w plebiscycie Auto Lider 2022. To dzieło włoskiej marki, która już od dekad daje się poznać jako lider segmentu wyjątkowych miejskich aut.

Popularność włoskiego elektryka czyli nowy Fiat 500e

Ten typowy mały samochód z charakterystycznym i niepowtarzalnym stylem dobrze radzi sobie i sprawdza się w miejskiej eksploatacji. Od momentu wprowadzenia na rynek nowy Fiat 500 jest najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym we Włoszech i we Francji. Zainteresowanie nim sukcesywnie wzrasta wśród wielu klientów innych krajów europejskich – szczególnie w Niemczech, które są największym rynkiem samochodów elektrycznych w Europie.

Wersje silnikowe i nadwoziowe nowego Fiata 500

W długiej historii włoskiej marki nowy Fiat 500e jest pierwszym modelem, który jest w pełni elektryczny i 100% wyprodukowany we Włoszech przez samochodowy koncern Fiat Chrysler Automobiles. Ta trzecia już generacja Fiata 500 dostępna jest w trzech wersjach nadwoziowych: tradycyjny 3-drzwiowy hatchback; kabriolet, wyposażony w elektrycznie odsuwaną środkową część dachu i nietypowa opcja (3+1) z drzwiami otwieranymi po prawej stronie nadwozia. Klientom do wyboru oferowane są też dwa warianty silnikowe. Pierwszy z nich dysponuje mocą 95 KM i dostępny jest jedynie w podstawowej wersji Action. Ta opcja jest tańsza i oferuje nieco gorsze osiągi. Do setki przyspiesza o 0,5 sekundy dłużej od mocniejszego wariantu, a maksymalna prędkość wynosi 130 km/h. Elektryczny silnik w mocniejszej wersji pojazdu wytwarza moc 118 KM, zapewniając maksymalną prędkość 150km/h. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,0 sekundy.

Cztery opcje wyposażeniowe

Nowy Fiat 500 dostępny jest w czterech wersjach wyposażeniowych: Action, Passion, Icon i La Prima. Zasilanie silnika w energię elektryczną odbywa się za pomocą litowo-jonowych akumulatorów. Umieszczenie ich w podłodze zapewnia świetne położenie środka ciężkości. Pojemność ich wynosi 23,8 kWh lub 42 kWh. Pozwalają one osiągnąć zasięg nawet do 320 km w cyklu mieszanym (według normy WLTP). Natomiast zasięg ten może wzrosnąć w cyklu miejskim do 458 km.

Trzy tryby jazdy w nowym Fiacie 500

Kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy – Normal, Range, Sherpa. Zmiana ich jest łatwa i błyskawiczna, za pomocą przełącznika umieszczonego między siedzeniami. Kierujący samochodem decydując się na wybór trybu Normal, zapewnia sobie jazdę przypominającą spalinowy samochód z automatem. Dobre wrażenie robi świetna zwrotność oraz błyskawiczna reakcja na pedał przyspieszenia. Efektem tego, jest bardzo dobra zwinność samochodu, dzięki czemu auto bez problemu porusza się w zgiełku wielkomiejskiego ruchu. Uruchomienie trybu Range pozwala na jazdę, używając praktycznie tylko pedału przyspieszenia. Każde odcięcie gazu powoduje reakcje samochodu, który zaczyna hamować silnikiem elektrycznym. Tylko okoliczności wymuszające konieczność gwałtownego hamowania skłaniają kierowcę do użycia pedału gazu. Jazda w tym trybie wydłuża zasięg. Trzecim z dostępnych trybów jest Sherpa. Steruje on kilkoma funkcjami, które mają na celu maksymalne zmniejszenie zużycia energii, w momentach gdy kierowca zamierza dotrzeć do najbliższej stacji ładowania. Ten tryb służy po prostu maksymalnej efektywności i największemu zasięgowi.

Atrakcyjny design

Nowy Fiat 500e został zbudowany na nowej platformie, która wpłynęła na nieco większe jego wymiary. Porównując go do jego spalinowego poprzednika zauważamy, że samochód jest dłuższy o 56 mm i szerszy o 61 mm oraz o 20 mm zwiększono rozstaw jego osi. Koła są większe i bardziej oddalone od siebie. Materiały eleganckiego, nowoczesnego wnętrza są dobrej jakości i pochodzą w dużej mierze z recyklingu. Kokpit w samochodzie jest prosty, ale nowoczesny i elegancki. Centralnym jego elementem jest ponad 10-calowy ekran do obsługi multimediów. Zamiast gałki zmiany biegów są przyciski. Grafika na wyświetlaczach jest czytelna i estetyczna.

Sposoby ładowania baterii

Dysponując funkcją szybkiego ładowania prądem o mocy do 85 kWh wystarczy zaledwie pięć minut, aby zgromadzić zasób energii pozwalający na pokonanie 50 km. Tylko 35 minut trwa ładowanie baterii od 0-80% przy zastosowaniu szybkiej ładowarki o mocy 85 kWh. Przy użyciu ładowarki o mocy 11 kWh można spodziewać się ładowania do pełna po 4 godzinach. Natomiast za pomocą domowego gniazdka o mocy 2,3 kWh ładowanie baterii od 0 – 100% trwa 15 godzin.

Nowy Fiat 500e to ekologiczny, elektryczny samochód, który zachęca potencjalnych nabywców do zakupu.