Jak wybrać dobre klocki i tarcze hamulcowe?


Popyt na elementy eksploatacyjne jakimi są klocki oraz tarcze hamulcowe jest duży. Ulegają one stosunkowo szybkiemu zużyciu i dlatego na ich podaż na rynku motoryzacyjnym nie można narzekać. Oferta elementów układu hamulcowego prezentowana przez hurtownie części zamiennych jest olbrzymia. Każdy kierowca eksploatujący samochód stoi przed wyzwaniem jak wybrać dobre klocki i tarcze hamulcowe.

Bezpieczeństwo to sprawny układ hamulcowy

Jak wybrać klocki i tarcze hamulcowe?

Wielcy producenci samochodów samodzielnie nie zajmują się wytwarzaniem układów hamulcowych. Najczęściej elementy eksploatacyjne, o których mowa pochodzą od kilku wyspecjalizowanych poddostawców. Z ich oferty podzespołów korzystają autoryzowane sieci serwisowe producentów samochodów oraz dynamicznie rozwijający się rynek wtórny. Każdy użytkownik pojazdu samochodowego w trakcie jego eksploatacji powinien zadbać o sprawne funkcjonowanie wszystkich elementów układu hamulcowego. To właśnie ten układ powinien działać poprawnie, ponieważ należy on do najczęściej używanych przez kierowców, w różnych okolicznościach, jakie napotykają oni na drodze. W trakcie eksploatacji samochodu elementy układu hamulcowego należą do tych, które zużywają się najczęściej. Każdy kierowca wie, jak ważna jest regularna kontrola stanu przewodów hamulcowych oraz stosowanie płynu wysokiej jakości. Obsługą układów hamulcowych zajmuje się każdy warsztat samochodowy, w którym mamy pewność, że elementy eksploatacyjne hamulców zostaną zamontowane prawidłowo.

Jak prawidłowo przeprowadzić montaż hamulców?

Jeżeli zdecydujemy się w swoim samochodzie samodzielnie wymienić klocki, to musimy koniecznie zwrócić uwagę na następujące etapy tej czynności.
• Podczas wymiany klocków należy pamiętać ,aby starannie oczyścić, a następnie rozruszać i przesmarować zaciski. Warto sprawdzić stan gumowych osłon i przewodów hamulcowych. Z całą pewnością powinny być one wymienione jeśli są spękane lub w jakikolwiek inny sposób uszkodzone.
• W przypadku nierównomiernego zużycia poprzednich klocków należy przed zamontowaniem nowego kompletu naprawić zacisk hamulcowy.
Pominięcie tej czynności może wpłynąć na przedwczesne zniszczenie się i klocków i tarczy.
• Montaż nowych klocków hamulcowych wiąże się również z założeniem nowego zestawu montażowego, na który składa się komplet blaszek, sztyftów i zawleczek. Lekceważąc tę czynność narażamy hamulce na hałaśliwą pracę i wibracje. Nie wymieniając sztyftów i zawleczek dopuszczamy możliwość wystąpienia blokady klocków w zaciskach.
• Bardzo wskazanymi elementami, o których należałoby pamiętać przy montażu hamulców są czujniki zużycia klocków hamulcowych. Dlaczego są istotne? Przede wszystkim dają informację i ostrzegają kierowcę o zbliżającym się czasie zużycia klocków, które niszczą tarcze hamulcowe.
• W przypadku montażu tarcz hamulcowych należy brać pod uwagę, przed rozpoczęciem tej czynności, staranne oczyszczenie miejsca ich styku z piastą. Dla kierowcy sygnałem do wymiany tarcz hamulcowych powinny być dwie podstawowe zmiany: nierównomierne ich zużycie oraz starta ich powierzchnia nie przekraczająca 1 mm.

Czy warto oszczędzać na zakupie klocków i tarcz?

Jak wybrać dobre klocki i tarcze hamulcowe?
Z całą pewnością mając możliwość wyboru między częściami oryginalnymi, a zamiennikami różne jakości, zdecydowana większość kierowców wybierze tę pierwszą opcję. Najtańsze klocki i tarcze hamulcowe nie są warte wydanych pieniędzy. Przede wszystkim ich czas funkcjonowania jest krótki, zużywają się znacznie szybciej od tych markowych. Wiele zastrzeżeń budzi również praca najtańszych klocków i tarcz hamulcowych. Nadmiernie hałasują, wywołują pylenie i co najważniejsze hamują, nie spełniając naszych oczekiwań. A więc jak wybrać dobre klocki i tarcze hamulcowe? Wielu kierowców unika kupna klocków i tarcz, które są podróbkami azjatyckich producentów. Zdecydowanie powątpiewają oni w prawidłową i skuteczną ich pracę. Klocki i tarcze hamulcowe sprzedawane na rynku muszą być homologowane według regulaminu ECE R90 i właśnie takie podzespoły należy montować w swoim samochodzie. Drogim rozwiązaniem, ale zapewniającym wysoką jakość będzie kupno klocków w ASO, które są sygnowane przez producenta samochodu. Klocki porównywalne do fabrycznych można zazwyczaj kupić o około 30-40% taniej niż w ASO także na wolnym rynku.

Dowiedź się również więcej na temat węglowo ceramicznych hamulców!