Jazda samochodem wyścigowym – 5 tajników kierowców wyścigowych
Kierowcy wyścigowi i rajdowi mają swoje triki. Prowadząc samochód z tak dużymi prędkościami trudno, by nie stosowali jakichś specjalnych sztuczek. Dziś przedstawimy 5 trików, dzięki którym jazda samochodem wyścigowym jest prostsza.
Jazda samochodem level master
1. Efektywne ruszanie z miejsca
Ruszania samochodem każdy kierowca uczy się już na swojej pierwszej lekcji. Bez ruszenia jazda samochodem byłaby niemożliwa. Okazuje się jednak, że większość z nas nie umie poprawnie ruszać z miejsca. Ważne, by ruszać szybko i nie spowalniać ruchu, ale wcale nie trzeba mieć do tego super mocnego Ferrari. Wystarczy tylko opanować odpowiednią technikę. Kluczem do szybkiego ruszania jest dysponowanie odpowiednią przyczepnością. Najlepiej mieć samochód z napędem 4×4, ale co, kiedy nie mamy takiego auta? W przypadku samochodu z napędem na tylne koła najważniejsze jest po prostu ruszanie z wyższych obrotów. Dodatkowo trzeba trzymać kierownicę prosto i w początkowej fazie ruszania nie należy do końca puszczać sprzęgła.
2. Jazda z dociążeniem
Utrzymanie stabilności samochodu jest łatwiejsze, jeśli odpowiednio dociążymy auto. Z tego też względu jazda samochodem z pasażerami rzadziej kończy się wpadnięciem w poślizg niż jazda bez pasażerów. Jeśli chcesz, żeby auto lepiej trzymało się drogi, trzeba je odpowiednio i równo dociążyć. Oczywiście absolutnie nie wolno przekroczyć dopuszczalnej ładowności samochodu.
3. Unikanie poślizgów
Jednym z najgorszych scenariuszów, jakie mogą się zdarzyć w czasie jazdy, jest wpadnięcie w poślizg i może się to stać zarówno podczas jazdy po asfalcie, jak i po szutrowej drodze, np. w kałuży. Kierowcy rajdowi często stosują kontrolowane poślizgi, ale mają w tym doświadczenie, więc w ich przypadku jazda wygląda całkiem inaczej, niż w przypadku zwykłych kierowców. Kierowcy rajdowi i wyścigowi są uczeni, jak wychodzić z poślizgów i dla nich taka jazda samochodem jest codziennością, ale jak można zastosować ich wiedzę w praktyce? Przede wszystkim trzeba jechać z taką prędkością, żeby mieć panowanie nad kierownicą i nad całym pojazdem, a dodatkowo trzeba sobie zdawać sprawę ze stanu drogi (zagrożeniem są gołoledź, mokre liście, a nawet plama oleju). Jeśli już wpadniesz w poślizg, ważne jest zdjęcie nogi z gazu, wciśnięcie hamulca i wykonywanie delikatnych ruchów kierownicą. Bardzo oczywistą, ale wartą przypomnienia radą jest konieczność wymiany opon na zimowe, kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza i dbanie o odpowiednie ciśnienie w oponach.
4. Jazda po oblodzonej jezdni
Bezpieczna jazda po bardzo śliskiej nawierzchni wymaga przede wszystkim wcześniejszego dokładnego skontrolowania kondycji auta. Należy sprawdzić stan zawieszenia i opon oraz sprawność hamulców. Na oblodzonej nawierzchni nigdy nie wolno mocno hamować i gwałtownie skręcać kierownicą. Wszystkie ruchy muszą być ostrożniejsze.
5. Ekonomiczna jazda
Szybka jazda samochodem nie jest ekonomiczna. Pamiętaj jeśli zależy Ci na jak najmniejszym zużyciu paliwa, dopompuj odpowiednio opony, utrzymuj stałą prędkość (nie dodawaj nagle gazu i nie hamuj z piskiem). Ruszaj od razu po uruchomieniu silnika i jedź na 1 biegu jak najkrócej.