Pierwszy samochód Ferrari – Ferrari 125 S
Światową sławę marka Ferrari zawdzięcza sukcesom 70-letniej działalności firmy, którą kierował do 1988 roku charyzmatyczny Enzo Ferrari. Pierwszy samochód Ferrari to model Ferrari 125 S, który okazał się realizacją marzeń wielkiego Enzo. Zgodnie z jego życzeniem, był samochodem, który zrodził się z wyścigów, określając charakter marki. Jego pierwszy legendarny samochód Ferrari 125 S wpisuje się w bogatą historię firmy zapoczątkowując nowy, dynamiczny jej rozwój.
Kiedy powstał pierwszy samochód Ferrari?
Pracę nad Ferrari 125 S rozpoczęto pod koniec 1945 roku w zakładzie w Maranello, który wyspecjalizował się w
produkcji modeli wyścigowych. Debiutujące Ferrari 125 S podziwiano po raz pierwszy w 1947 roku na torze wyścigowym we włoskim miasteczku Piacenza. Jazda Ferrari 125 S za kierownicą, którego zasiadł Franco Cortese, nie przyniosła w tym wyścigu oczekiwanego zwycięstwa. Samochód odpadł z powodu awarii pompy paliwa. Jednak, już wtedy zaznaczył swoją dominację na torze, gdyż wyszedł na pozycję prowadzącą i dopiero na trzy okrążenia przed końcem, awaria mechaniczna wykluczyła go z końcowej rywalizacji.
Na pierwsze zwycięstwo nie było trzeba długo czekać. Wiadomo, był skonstruowany z myślą o sporcie wyścigowym i posiadał wszelkie atuty, aby odnosić zwycięstwa.
Jazda Ferrari 125 S na torze Caracalla w Grand Prix Rzymu dla samochodów sportowych przyniosła Franco Cortese pierwsze miejsce. I tak właśnie zaczęła się era dominacji debiutanckiego modelu 125 S na torach wyścigowych. Na swoim koncie odnotował sześć zwycięstw w czternastu wyścigach.
Najciekawszy element Ferrari 125 S – napęd
Od początku swojej kariery Enzo Ferrari kierował się ambitną wizją. Było nią stworzenie dynamicznego samochodu z wyjątkowym silnikiem. W centrum zainteresowania Enza Ferrari była jazda Ferrari 125 S z widlastym dwunasto cylindrowym silnikiem o pojemności 1,5 litra. Jego konstrukcją pochłonięty był Gioacchino Colombo, który wyróżniał się wśród konstruktorów wysokim poziomem umiejętności. Jest on twórcą jednego z najmniejszych silników V12 w historii motoryzacji. W czym tkwi potencjał jednostki napędowej pierwszego modelu Ferrari? Aluminiowy napęd miał dwa zawory na cylinder, jeden wałek rozrządu na rząd cylindrów, półkuliste komory spalania i trzy gaźniki webera.
Pierwszy samochód Ferrari wyróżniał się maksymalną mocą 118KM przy 6,800 obrotów na minutę oraz połączeniem z ręczną skrzynią o pięciu biegach przerzucającą moc na tylną oś. Osadzony był na stalowej ramie nadwozia, która ważyła 44kg. Duszą Ferrari 125 S była prosta konstrukcja o pojemności 1498 cm3. Jazda Ferrari 125 S z prędkością 180km/h fascynowała najodważniejszych, którzy zdecydowali się zasiąść za kierownicą Ferrari 125 S. Samochód zaskakiwał nie tylko ze względu na prędkość, ale również za lekkość, z jaką ta prędkość była rozwijana.
Los dwóch Ferrari 125 S
Enzo Ferrari był perfekcjonistą i przyznał, że w swoim życiu wiele rzeczy mógłby zrobić lepiej. Zarzucał sobie, że nie zadbał o to, żeby pozostawić przynajmniej po jednym egzemplarzu każdego z pierwszych jego modeli.
Pojawiły się tylko dwa egzemplarze pierwszego modelu 125 S. Żaden z nich nie przetrwał do dnia dzisiejszego, gdyż zostały rozebrane na części i wykorzystane przy budowie nowego modelu Ferrari 159. Część legendy pierwszego samochodu Ferrari przetrwała również w modelu 166. Wykorzystano w nim nieco zmodyfikowany silnik debiutanckiej wyścigówki. Model 125 S nigdy nie zostało wystawione na sprzedaż.