Co to jest AdBlue?


AdBlude

Znaczna część samochodów z silnikami wysokoprężnymi użytkującymi nasze drogi wyposażona jest w układ oczyszczania spalin, które wykorzystują specjalny płyn eksploatacyjny. Stosuje się go tylko i wyłącznie w samochodach z silnikami diesla, w wyposażeniu których znajduje się układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Co to jest AdBlue? Już wyjaśniamy!

Dyrektywy unijne związane z ekologią

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat normy emisji spalin dla samochodów użytkujących europejskie drogi stawały się coraz bardziej rygorystyczne. Dopuszczalny poziom zanieczyszczeń, które mogą emitować nowe samochody znacznie zmalał. Graniczne wartości emisji spalin wyznaczają normy EURO.
Od października 2009 obowiązuje norma redukcji emisji spalin EURO 5, zgodnie z którą emisja szkodliwych tlenków azotu została zredukowana o 60%, a cząstek stałych (PM) o co najmniej 80%. Od 1 września 2014 roku wymagane jest spełnienie EURO6 od wszystkich nowych pojazdów ciężarowych i osobowych z silnikiem diesla. Norma ta określa dopuszczalną emisję tlenków azotu, która wynosi 80mg/km. Od września 2015 roku dotyczy to także rejestracji oraz sprzedaży nowych pojazdów.

Co to jest AdBlue?

AdBlue to nietoksyczna substancja chemiczna, w skład której wchodzi roztwór mocznika (32,5%) i demineralizowana woda (67,5%). Ma niezbyt przyjemny zapach. Posiada silne właściwości korodujące. Należy być ostrożnym i unikać rozlania tego płynu na karoserię lub inne elementy pojazdu. Roztwór ten wlewa się do osobnego zbiornika, umiejscowionego obok zbiornika oleju napędowego. Trafia tam pod ciśnieniem do katalizatora, czyli selektywnej redukcji katalitycznej, który znajduje się na drodze układu wydechowego. W miejscu tym pod wpływem wysokiej temperatury z mocznika ,wchodzącego w skład AdBlue wydziela się amoniak. Wchodzi on w reakcję z tlenkiem azotu, uwalniając parę wodną i lotny azot, który nie wykazuje szkodliwych właściwości.

Najwięksi producenci AdBlue

Produkcją płynu AdBlue zajmują się różne firmy, oferując dobrą ich jakość. Jej gwarantem jest znajdujący się na produkcie odpowiedni certyfikat zgodności z normą ISO 222411. Największym producentem tego specjalnego płynu eksploatacyjnego jest Grupa Azoty Zakłady Azotowe w Puławach. Nieco mniejszymi producentami są zakłady w Kędzierzynie i Policach. Natomiast największym producentem płynu AdBlue na świecie jest kanadyjski koncern YARA.

Dobra dostępność rynkowa

Stacja benzynowa z AdblueNa rynku dostępnych jest wiele płynów typu AdBlue. Różnią się one marką, opakowaniem i przede wszystkim ceną, która w ostatnim czasie znacznie wzrosła. Podwyżkę cen można wytłumaczyć gwałtownym wzrostem cen gazu. To on jest jednym z głównych i najważniejszych surowców w procesie wytwarzania płynu AdBlue. Śledząc rynek można stwierdzić, że jeszcze niedawno litr AdBlue można było nabyć za 4 – 6 zł. Obecnie za litr tego płynu zapłacimy kwotę od 10 – 12 zł. Nie ma żadnych problemów z jego kupnem. Preparat jest ogólnie dostępny w sklepach internetowych, hurtowniach motoryzacyjnych, w ASO, na stacjach paliw oraz w niektórych marketach. Dużym udogodnieniem dla kierowców jest również możliwość zatankowania AdBlue z dystrybutora na wybranych stacjach w sieci Orlen, Shell, BP.

Wpływ warunków atmosferycznych na jakość AdBlue

Większość użytkowników samochodów z silnikiem diesla, które wymagają stosowania tego płynu eksploatacyjnego wiedzą o AdBlue i stosują się do zasad, związanych z jego uzupełnianiem. Zarówno wysoka jak i niska temperatura wywiera duże oddziaływanie na podstawowe parametry płynu AdBlue. Podczas upalnego lata pod wpływem wysokiej temperatury i promieni UV płyn AdBlue uwalnia swoje właściwości i traci swoją funkcję. Należy więc unikać sytuacji przegrzania płynu oraz zbyt długiego poddawania go działaniom promieni słonecznych. Nie należy stosować praktyk przechowywania płynu w bagażniku samochodu w mniejszych bańkach. Zasady odpowiedniego przechowywania pojemników z roztworem przestrzegają również pracownicy stacji benzynowych i inni dystrybutorzy płynu AdBlue. Doskonale wiedzą co to jest AdBlue i jak zadbać o jego właściwości, zarówno w okresie letnim jak i zimowym. Spadające temperatury poniżej 0°C wymagają z ich strony wzmożonej uwagi. Spadająca poniżej -11°C temperatura powoduje zamarznięcie płynu. Najbardziej pożądana temperatura przechowywania to od -5 do +25°C. Pozostawienie samochodu na silnym mrozie może skończyć się efektem zamarznięcia cieczy i uniemożliwi kierowcy uruchomienie pojazdu. W wyniku krystalizacji dochodzi do zatkania przewodów, pompy, filtra w układzie przez drobinki mocznika. Mogą one osadzić się w rurze wydechowej i jej elementach. Wskazane jest, aby zimą nie napełniać zbiornika AdBlue pod sam korek, gdyż zamarzająca substancja musi mieć miejsce na rozszerzenie się. Najlepiej napełnić zbiornik do 3/4 jego pojemności.

Przeczytaj również artykuł o samochodach wodorowych – Samochody wodorowe – przyszłość motoryzacji?

Przeterminowany AdBlue – nie do użycia

Uzupełniając zbiornik należy zwrócić uwagę na ważność płynu AdBlue. Ma on ograniczony termin przydatności do użycia i koniecznie należy sprawdzić datę na pojemniku z tym płynem. Przekroczenie terminu nie zagwarantuje, że roztwór ten zachowa pożądane parametry. Przeterminowany roztwór nie nadaje się do użycia i może zachwiać prawidłowe funkcjonowanie kosztownego systemu SCR.

Samochody, które zostały wyposażone w system SCR wymagają regularnego uzupełniania płynu AdBlue. Ich właściciele wiedzą co to jest AdBlue i mają świadomość, że zignorowanie ostrzeżenia o konieczności uzupełnienia poziomu tego płynu może skutkować poważnymi konsekwencjami i unieruchomieniem silnika.