Samochody wodorowe


hydrogen

Jesteśmy świadkami wielkiej transformacji mobilności, skierowanej na eliminowanie z rynku najbardziej emisyjnych pojazdów. Nastał czas nowych napędów, które zdobywają coraz większą popularność wśród kierowców. Na dzisiejsze czasy samochody wodorowe wydają się być bardzo dobrym wyborem dla potencjalnych nabywców, którzy postrzegają w nich wielką szansę, aby stać się przyszłością motoryzacji. Światowe koncerny motoryzacyjne mają ambitne plany rozwojowe skierowane na inicjatywach związanych ze stopniowym zastępowaniem obecnych technologii rozwiązaniami zeroemisyjnymi. W rozwój strategii dla pojazdów o napędzie wodorowym włączyło się wiele krajów zaawansowanych motoryzacyjnie i technologicznie. Światło dzienne ujrzały programy wieloletnich prac naukowców i inżynierów nad nowymi technologiami ogniw paliwowych.

Samochody wodorowe – zalety napędu

Niepodważalną zaletą samochodów napędzanych wodorem jest ich zerowa emisyjność. Wodór spala się szybciej niż benzyna i proces ten nie przyczynia się do powstawania smogu oraz pozwala zredukować emisję CO2 do atmosfery. Wodór jako paliwo charakteryzuje się wysoką kalorycznością energetyczną i umożliwia kierowcy pokonanie dużo większych odległości niż w przypadku układu zasilanego tylko prądem.

Samochody wodorowe to pojazdy, których kierowcy mają prawo wjeżdżania do stref emisyjnego transportu. Mogą również korzystać z buspasów oraz darmowego parkowania w centrach miast. Ze względu na spory zasięg samochody wodorowe na jednym ładowaniu nawet powyżej 500 km polecane są kierowcom, którzy pokonują długie dystanse. Tankowanie pochłania znacznie mniej czasu niż w standardowych samochodach elektrycznych – bak pojazdu można wypełnić w około 5 minut. Samochody wodorowe w porównaniu z samochodami hybrydowymi, a jak wiemy najlepsze hybrydy produkuje Toyota charakteryzują się niedużym ciężarem. Pracujące w nich ogniwa paliwowe są o wiele lżejsze niż akumulatory w autach elektrycznych. Dla porównania bak pojazdu całkowicie wypełniony wodorem ma ciężar 5 kg, natomiast akumulator w samochodach elektrycznych waży nawet 700 kg. Samochody wodorowe to samochody bezpieczne w eksploatacji. Dopiero w temperaturze 575 stopni Celsjusza jest możliwy samozapłon wodoru.

Samochody wodorowe – przyszłością motoryzacji?

Kiedy samochody napędzane paliwami alternatywnymi, w tym ogniwami wodorowymi staną się codziennością na naszych drogach? Czy samochody wodorowe stoją przed odległą perspektywą sukcesu w branży motoryzacyjnej? Czas pokaże! Komercyjna opcja rozwoju napędu wodorowego oraz szereg związanych z nim trudności technologicznych nie napawają zbytnim optymizmem. Przed nową technologią, która stoi w obliczu wielkich wyzwań jeszcze długa droga rozwoju. Na obecną chwilę, wodorowej rewolucji w motoryzacji stoją na przeszkodzie wysokie koszty związane z energochłonnością produkcji i trudnościami w sposobie bezstratnego magazynowania. Inną ważną barierą rozwoju technologii napędu wodorowego jest bezpieczeństwo całego łańcucha dystrybucji wodoru od miejsca jego wyprodukowania do miejsca jego docelowego zużycia w samochodzie.

Wielkie światowe koncerny motoryzacyjne takie jak Toyota, Hyundai przekonują, że technologia wodorowa ma przed sobą wielką przyszłość i wpłynie na zmianę oblicza współczesnej motoryzacji. To właśnie od tych wiodących marek azjatyckich pochodzą pierwsze masowo produkowane samochody wodorowe. Zaprojektowany od podstaw i produkowany masowo przez Toyotę samochód wodorowy – sedan Mirai dostępny jest w Polsce. W naszym kraju prowadzone są prace nad projektem platformy jezdnej oraz odpowiednią infrastrukturą do tankowania samochodów wodorowych. Prezes i założyciel firmy Ampere Life przewiduje co najmniej jeden rok na zbudowanie takiej platformy. Natomiast według jego prognozy jeżdżący prototyp samochodu będzie można podziwiać dopiero za kilka lat