Hybrydowa Toyota Prius IV
Udany start hybrydy
Od momentu kiedy pojawiła się pierwsza generacja modelu upłynęły już ponad dwie dekady. Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2015 roku zadebiutowała hybrydowa Toyota Prius IV. Model okazał się przełomowym w samochodach hybrydowych tej marki, dzięki nie tylko nowej generacji napędu, ale również dzięki wprowadzeniu nowej modułowej architektury oznaczonej jako TNGA. Posłuży ona jako baza, na której powstaną nowe modele. Toyota Prius od momentu wprowadzenia na rynek należy do ścisłej czołówki samochodów osobowych pod względem oszczędności paliwa i wynikającej z jego spalania emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Początkowo zasilała sprzedaż wyłącznie na rynku japońskim. Okresem debiutu na pozostałych rynkach okazał się rok 2000.
Proekologiczne nastawienie hybrydy
Najnowszy napęd hybrydowy charakteryzuje się wieloma pionierskimi rozwiązaniami. Oszczędny i dopracowany w szczegółach jest połączeniem napędu spalinowego i elektrycznego, w którym silnik elektryczny współpracuje z silnikiem spalinowym. Dzięki tej konstrukcji uzyskujemy większą wydajność, niższe zużycie paliwa i ograniczoną emisję spalin. Dużym atutem jest również zauważalnie lepsza dynamika, jeśli pokusimy się o porównanie jej do takiego samego silnika spalinowego. Hybrydowa Toyota Prius IV została wyposażona w silnik elektryczny, którego moc osiąga 53 kW, a napięcie wynosi 600 V. Pod maską pracuje silnik o pojemności 1,8 l. W trakcie jazdy akumulatory ładują się, umożliwiając poruszanie się samochodu wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej nawet do 80% czasu jazdy. Imponuje bardzo niskie zużycie paliwa, które wynosi średnio od 3,4 – 3,6 l/100 km.
Innowacyjne rozwiązania
Ważnym elementem napędu hybrydowego jest konwerter (przetwornica napięcia). Pełni on ważną funkcję, gdyż podnosi napięcie do wartości wymaganej przez mocny silnik elektryczny. Wdrożenie takiego rozwiązania w tym modelu ma wpływ na napięcie baterii trakcyjnej, które może być nawet 3 razy mniejsze od napięcia silnika. Obecność konwertera sprawia, że do zasilania silnika wystarcza bateria o mniejszej liczbie ogniw i napięciu zaledwie 202 V. Dzięki temu mocny silnik może pracować przy niższym natężeniu prądu, co w efekcie daje ograniczenie strat energii. Innowacyjność napędu IV generacji polega również na zastosowaniu nowej przekładni o równoległych osiach i dużym przełożeniu. Dzięki temu w układzie można zastosować mniejszy silnik elektryczny, a i tak otrzymamy wysoki moment obrotowy na kołach. Uzyskujemy w ten sposób możliwość ułatwienia jazdy w trybie EV i osiągnięcie prędkości do 115 km/h na samym silniku elektrycznym.
Udział samochodów hybrydowych w całkowitej sprzedaży Toyoty w naszym kraju przekracza już 50%. Hybrydowa Toyota Prius IV jest jednym z chętniej wybieranych modeli, zarówno przez klientów indywidualnych, jak i firmowych. Atrakcyjność wizualna nadwozia, jego aerodynamiczna sylwetka oraz wszystkie atuty wymienione wcześniej mają decydujący wpływ na preferencje klientów przy wyborze samochodu.
Interesują Cię samochody marki Toyota? Dowiedź się więcej o hybrydowej Toyota Highlander