Lightyear 0 solarny-elektryczny samochód


Lightyear 0 - samochód solarny

Już od wielu lat światowe firmy branży motoryzacyjnej koncentrują swoje prace nad opcją zasilania pojazdów odnawialnymi źródłami energii. Na rynek wkraczają modele producentów samochodów wpisujące się w ekologiczne trendy, panujące w tym sektorze. Jednym z nich jest Lightyear O, wyróżniający się na tle konkurencji nietypowym sposobem zasilania.

Lightyear 0 solarny-elektryczny samochód

Holenderski startup Lightyear przez 6 lat prowadził prace nad autem elektrycznym, skupiając swoją uwagę i wysiłki nad zwiększeniem jego zasięgu. Lightyear O został zaprezentowany jako prototyp w 2019 roku. Trzy lata później ruszyła produkcja samochodu, który należy do jednych z najbardziej aerodynamicznych solarnych aut produkcyjnych w historii motoryzacji. To, co najbardziej przykuwa uwagę i wyróżnia ten samochód, to możliwość ładowania go za pomocą energii słonecznej. Lightyear O to samochód zasilany panelami słonecznymi, będący dowodem na rozszerzenie zastosowania technologii fotowoltaicznej w motoryzacji. Napędzany energią słoneczną, ma wbudowany szereg ogniw słonecznych, które przerabiają moc słońca na energię elektryczną. Lightyear O to samochód o specyficznej sylwetce. To płaskie, niskie i bardzo aerodynamiczne auto. Jego długość wynosi 5083 mm, szerokość 1972 mm, wysokość 1445 mm. Na wysokim poziomie stoi jego funkcjonalność, pojemność bagażnika to 640 l. Prześwit wynosi 183 mm.
Zużycie energii producent określa na zaledwie 10,5 kWh na 100 km.
Lightyear O rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10 sekund, a jego maksymalna prędkość to 160 km/h. Samochód wyposażono w opony specjalnie przygotowane dla pojazdów elektrycznych przez Bridgestone. Zaoferowano ogumienie Turanza Eco, uwzględniając jak najmniejsze opory toczenia z zachowaniem jak najlepszych właściwości na różnych nawierzchniach i przy różnych warunkach pogodowych.

Sprawdź również kolejne nowości czyli wodorowe samochody!

Zdolność samoładowania

Poza tradycyjnym gniazdkiem ładowania Lightyear O posiada łącznie 5 m2, specjalnie zaprojektowanych dwuwarstwowych paneli słonecznych, które pokrywają dach, maskę i tył pojazdu. Dzięki tej instalacji auto posiada zdolność samoładowania, kiedy stoi pod gołym niebem. Efektywność paneli słonecznych może zaskoczyć niejednego właściciela samochodu. Producent zapewnia, że zasilanie z tego źródła ma zagwarantować przejechanie aż 70 km dziennie i 11 000 km rocznie. Lightyear O wyposażony jest w klasyczny akumulator, którego całkowita pojemność wynosi 60 kWh, co umożliwia przejechanie około 625 km. Przy optymalnym nasłonecznieniu energia słoneczna może pozwolić na wydłużenie zasięgu o 35 km dziennie. Według zapewnień producenta nawet w pochmurne dni samochód może w trakcie dnia zebrać energię potrzebną na przejechanie trasy około 40 km. Jak na pojazd elektryczny Lightyear O odznacza się niewielką masą (1575 kg) i rekordowo niskim współczynnikiem oporu powietrza (C x 0,19). Te dwa zasadnicze elementy wpłynęły na zwiększenie zasięgu auta i uzyskanie możliwie najlepszej wydajności.

Ekologia wewnątrz i na zewnątrz

Warto poświęcić nieco uwagi na materiały z jakich wykonany jest Lightyear O. To samochód ekologiczny nie tylko ze względu na rodzaj napędu, ale również na surowiec, który posłużył do stworzenia elementów wnętrza. Do produkcji komponentów tapicerki posłużyły: skóra roślinna, tkanina wykonana z przetworzonych butelek PET, z palmy rattanowej powstały drewniane elementy dekoracyjne. Zewnętrzne panele nadwozia samochodu są wykonane z włókna węglowego.

Technologia solarna samochodów dopiero w fazie rozwoju

Producent planuje wypuścić w pierwszej edycji zaledwie 946 egzemplarzy modelu. Cena samochodu startuje od 250 000 euro, czyli ponad 1 000 000 zł. Z optymizmem twórcy samochodu spoglądają na reakcję rynku i na zainteresowanie potencjalnych nabywców jego kupnem. Z całą pewnością regiony ze słonecznym klimatem takie jak Hiszpania, Portugalia mogą być dla solarnych samochodów największymi rynkami. Masowa dostępność samochodów elektrycznych, generujących energię bezpośrednio ze światła słonecznego jest póki co nierealna, gdyż technologia solarna samochodów znajduje się w fazie rozwoju. Lightyear zamierza dotrzeć swoją ofertą samochodu samoładującego do szerszej rzeszy nabywców. Rozpoczął produkcję kolejnej wersji auta Lightyear 2, która dostępna będzie od 2025 roku. Ta opcja ma kosztować mniej niż 30 000 euro czyli poniżej 140 000 zł. Przypuszczeń, dotyczących przyszłego oblicza motoryzacji jest multum. Jakiego scenariusza rozwoju tej branży możemy spodziewać się w najbliższym czasie? Wiele przewidywań zweryfikuje upływający czas.