Nowa Toyota bZ4X


Nowa Toyota bZ4X w białej wersji
Z roku na rok wzrasta zainteresowanie zaletami samochodów elektrycznych. Jesteśmy świadkami powolnego procesu odchodzenia od konwencjonalnych silników spalinowych, w szczególności diesli. Nastał czas nowych zelektryfikowanych napędów. Przodującą marką wyróżniającą i specjalizującą się w ich produkcji nadal pozostaje Toyota. Tym razem w ofercie japońskiego koncernu pojawiła się nowa Toyota bZ4X.

Nowy elektryk

Branża motoryzacyjna na świecie z optymizmem powitała debiut tego samochodu. Japońska marka modelem tym, udowadnia, że w światowym elektrycznym wyścigu nadal ma najwięcej do zaoferowania. Nowa Toyota bZ4X to samochód, który przekonuje do siebie pod wieloma względami. Jest pierwszym zaprojektowanym i stworzonym od podstaw pojazdem bezemisyjnym. Jego nietypowa nazwa zawiera najważniejsze dane dotyczące samochodu: (bZ) informuje o przynależności do gamy samochodów elektrycznych (Beyond Zero); (4) wskazuje na rozmiar auta;
(X) informuje o modelu, który jest SUV-em. Nowa Toyota bZ4X została opracowana na zupełnie nowej platformie eTNGA, która dedykowana jest i wyłącznie wdrażana w autach elektrycznych oraz przyszłych modelach z linii bZ. Platforma ta charakteryzuje się wysoką sztywnością konstrukcji oraz nisko położonym środkiem ciężkości. Wykorzystanie stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie zapewniło doskonałą sztywność i odporność na uderzenia.

Na sukces wizerunkowy tego modelu wpływa wiele elementów. Przyciągające pod względem stylistyki wzrok linie nadwozia charakteryzują się udanymi i celnymi proporcjami, współgrającymi z ideą całego nadwozia. Toyota bZ4X ma 4,7 m długości, jest więc o 9 mm dłuższa w porównaniu z RAV4. Wysokość elektryka to 1650 mm. Wynoszący 2850 mm rozstaw osi można porównać do największego SUV-a japońskiej marki Highlandera. Charakter prawdziwego SUV-a podkreślają m.in.: mocno zarysowane błotniki, duże nawet 20-calowe koła i krótkie zwisy, a także mocno zarysowane progi. Z tyłu listwa świetlna zwraca uwagę na szerokość nadwozia. Mocną sylwetkę auta podkreśla również nowy, charakterystyczny kształt przedniego pasa ze smukłymi reflektorami LED oraz mocno zarysowanymi narożnikami.

Design nowoczesnego SUV-a

Wybierając Toyotę bZ4X w opcji bazowej z napędem na przednią oś można liczyć na silnik elektryczny dysponujący mocą 204 kM. Moment obrotowy tej wersji to 265 Nm. Samochód potrafi zaskoczyć rezultatem przyspieszenia od 0 do 100 km/h w czasie 8,4 sekundy. Bardziej pokaźną moc swoich możliwości udowadnia Toyota bZ4X z napędem 4 x 4, jego moc to 217 kM i 336 Nm. Ta wersja zapewni kierowcy elektryzujące doznania dzięki zastosowaniu dwóch silników. Generują one moc 80 kM każdy. Jeden umieszczono przy przedniej osi, drugi przy tylnej. 217 konny elektryk pozwala kierowcy przyspieszyć od 0 do 100 km w 7,7 sekund.

Właściwości jezdne

Samochód wyróżnia się doskonałymi właściwościami jezdnymi oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa całego kompletu systemów bezpieczeństwa. Nisko położony i dobrze wyważony środek ciężkości wpływa na znakomite właściwości jezdne. Wersja bZ4X przygotowana przez japoński koncern na rynek europejski została przystosowana do ładowania baterii w bardzo niskich temperaturach. Naładowanie akumulatora do 80% zajmuje około 30 minut z wykorzystaniem ładowarki o mocy 150 kW. Naładowanie baterii do 100% z wykorzystaniem gniazda 230 V/32A zajmuje około 9,5 godziny. Duża sprawność silnika elektrycznego pozwala na wysoki poziom odzyskiwania energii, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, auto zwalnia z siłą 0,15 G w naturalny sposób. W trakcie jazdy około 80% zwalniania odbywa się z wykorzystaniem silnika elektrycznego. Projektanci japońscy wdrożyli w samochodzie wiele elementów o wysokich właściwościach aerodynamicznych, które pomagają osiągnąć duży zasięg. Są to między innymi wloty w przednim zderzaku, które regulują przepływ powietrza.
Dodatkowo dolny grill ma przesłonę, która tak kieruje strumieniem powietrza, aby zapewnić dodatkowe chłodzenie baterii i zmniejszyć opory.